عرفان علی میرزایی؛ سید محمود حسینی
چکیده
پژوهش حاضر، شناسایی زمینههای کارکردیِ برخوردار از مزیت نسبی برای کمک به توانمندسازی و توسعه مشاوران ترویج کشاورزی خصوصی و بنگاههای اقتصادی مربوطه در سطح دو استان تهران و البرز را مد نظر داشت. بر این اساس با توجه به امکان بکارگیری یافتهها در میدان عمل، این پژوهش به لحاظ جهتگیری کلی و هدف در شمار پژوهشهای کاربردی تصمیمگرا ...
بیشتر
پژوهش حاضر، شناسایی زمینههای کارکردیِ برخوردار از مزیت نسبی برای کمک به توانمندسازی و توسعه مشاوران ترویج کشاورزی خصوصی و بنگاههای اقتصادی مربوطه در سطح دو استان تهران و البرز را مد نظر داشت. بر این اساس با توجه به امکان بکارگیری یافتهها در میدان عمل، این پژوهش به لحاظ جهتگیری کلی و هدف در شمار پژوهشهای کاربردی تصمیمگرا قرار دارد. از منظر درجه کنترل محقق بر متغیرهای مورد مطالعه و شرایط زمینهای پژوهش نیز، نوعی تحقیق غیرآزمایشی به شمار میرود که در بازهای تکمقطعی از زمان، به توصیف پدیدههای مورد بررسی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، 25 نفر از خبرگان کلیدی از بخشهای دولتی و خصوصی را در بر داشت که همگی به شکل هدفمند مورد انتخاب و بررسی قرار گرفتند. روش انجام پژوهش نیز بر انجام مطالعات اسنادی، مصاحبههای نیمهساختارمند و همچنین پیمایش کمّی با استفاده از یک نسخه پرسشنامه محققساخته مبتنی بود. برای شناسایی شکافهای کارکردی موجود در حوزه عملکرد بنگاههای ترویج خصوصی یا به بیان دیگر شناسایی درجات مزیت نسبی زمینههای مختلف خدماترسانی بنگاههای یاد شده در منطقه، میانگین وزنی امتیاز تفاوتها با استفاده از رابطه نیازسنجی بوریچ محاسبه شد. بر اساس یافتههای حاصل از تحلیل نظرات افراد نمونه آگاهان و مزیتهای نسبی محاسبه شده، «تبلیغات، تحریک، ساماندهی و تقویت بعد تقاضا برای فرآیندهای تحقیق و توسعه و نوآوریهای کشاورزی» اولویتدارترین؛ و «اجرای طرحهای نظارت و ارزشیابی جهت اطمینان از کیفیت خدمات ترویج و ارزیابی از کسب و کارهای فعال در منطقه» کماولویتترین حوزه خدماتی برای تمرکز نقشآفرینی مشاوران خصوصی کشاورزی در منطقه شناسایی شدند.